Saját tapasztalatot osztok meg!

Tinédzser koromban és a húszas éveim elején rengeteget koplaltam…egészen odáig vittem, hogy felborult a ciklusom és PCOS-es lettem. Pedig előtte normálisan ettem, vékony alkatú voltam. Mégis elkapott a külső szépség ideálnak való megfelelési kényszer.

Azóta eltelt 16 év, született két egészséges gyermekem és aktív-hobbi sportolóvá váltam. Valójában nem gyógyultam meg 100%-osan, mindig oda kell figyelnem a testem jelzéseire és arra, hogy meglegyen az én szervezetem számára az optimális étkezés-, és mozgás egyensúlya. Egyszóval egy életen át tartó tudatosságot és kontrollt igényel az életem, ha azt szeretném, hogy egészségesen működjön a testem.

Ma majdhogynem népbetegség az inzulinrezisztencia, a PCOS, az endometriózis és még jò pár anyagcsere zavar… nagyon komplex dologról van szó, ami összefügg a hormonrendszerrel, legfőképpen a hipotalamusz-hipofízis rendszerrel.

Valójában nincs konkrét tudás arra vonatkozóan, hogy minek köszönhető ez a fajta zavar a szervezet működésében. 

De az biztos, hogy hatással van rá az életmód és befolyásolják a hormonok. Minden olyan időszak, vagy  esemény (pubertás kor, terhesség, változókor, érzelmi stressz, stb…), amely felborítja a testünk homeosztázisát, az hormon változással is jár. Azonban nem csak ezek az időszakok okoznak változást a szervezet egészséges működésében!

Mindazon alkalmak, amikor valaki extrém alacsony kalória bevitelre teszi magát és koplalni kezd, vagy amikor kiiktat és elhagy bizonyos élelmiszer csoportokat (paleo-, keto-, mindenmentes-, glutén/tej/cukor/szénhidrát/zsír nélküli stb…) az étkezéséből, megborítja a teste normális működését. A szervezetnek át kell állni egy újfajta ,anyagcsere üzemmódra’ ami hormon változással is jár. Közben kialakulhatnak a különböző hiányállapotok és a falási-, illetve éhség rohamok. 

Ha extrém alacsony kalória bevitelre szoktatod a tested, akkor nem lesz elegendő energiád, fáradt leszel, összességében csökken a mindennapi hatékonyságod. Majd a tested megszokja ezt az állapotot, stagnálni fog a fogyás. Ilyenkor nem célszerű még tovább csökkenteni a bevitt tápanyagokat, inkább ki kellene tartani és fokozni az anyagcserét (de hogy, hiszen nincs energia mozogni…). Az ember elkezd pótolni, beindul a túlfogyasztás és az üres kalóriák nassolása. Ez az igazi jojó effektus!

A tapasztalat pedig az, hogy több kilogramm jön vissza, mint egyébként azt az étkezés indokolná. És minél gyakrabban teremtünk ilyen helyzeteket, annál nagyobb az esélye az anyagcsere betegségek kialakulásának. Akinek pedig genetikailag hajlama van az elhízásra, az szinte biztosan bekerül ebbe az ördögi körbe. Természetesen nem ez a fő okozója, de sajnos olaj a tűzre

Ezért nagyon fontos megérteni, hogy a jó minőségű, megfelelő konyhatechnikával elkészített, optimális mennyiségű ételek fogyasztása alapvető fontosságú.

Ne dőljetek be a csodadiétáknak, amelyek azt ígérik, hogy pár hét után 3 számot csökken a ruhaméretetek.

Ne higgyétek el, hogy bizonyos élelmiszerek, vagy élelmiszercsoportok a felelősek az elhízásért.

Ne gondoljátok, hogy a különböző vitaminok, vagy étkezést helyettesítő porok ellátják a szervezeteket minden fontos tápanyaggal.

Nem a fehérjeporok/fehérjeszeletek a ,büntetlenül’ és korlátlanul fogyasztható nassolnivalók. Sőt, a többlet fehérje pont, hogy zsírban raktározódik el. Ülő munkát folytató, heti 3 alkalommal jógázó/ tornázó/ sétáló életmód mellett nincs szükség 0,8-1 g/tkg- nál több fehérjére naponta.

Kérlek értsétek meg, hogy ma bizony foglalkoznotok kell ezekkel a dolgokkal, ha azt szeretnétek, hogy a testetek egészséges legyen és a lehető legoptimálisabban működjön.

Új dolgokat kell tanulnotok, legfőképpen magatokkal kapcsolatban, és a szokásaitokat kell átalakítani.

Ehhez pedig adjatok időt magatoknak, soha nem késő elkezdeni a változásokat.  A testetek százszorosan meghálálja a befektetett időt és energiát! A jutalom pedig egy energikus, vitális, egészséges szervezet lesz, ami mindent megtesz értetek!

A sport jelentőségét és szerepét az életmóddal kapcsolatban a kővetkező cikkben folytatom… mert az a helyzet, hogy lehet salátán élni, répával és karalábéval edzeni, de abban a pillanatban, hogy fejlődni szeretnél a fittségedben és a sportban, nem fog működni az alacsony kalória bevitel, vagy a diétázgatás…